Pages

image

Ahlan Wa Sahlan

Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik.(Yusuf, 12:108)"

Details

Friday, October 29, 2010

Perniagaan Yang Tidak pernah Rugi

Assalamualaikum..

Alhamdulillah bersyukur pada Allah, selawat dan salam kepada rasul junjungan besar Rasullulah s.a.w dengan penat lelah dan usaha baginda kita dapat merasa nikmat iman dan dan nikmat islam. Mudah-mudahan selawat dan salam berpanjangan kepada ahlul bait baginda dan umat islam yang masih lagi istiqomah dalam menegakkan agama Allah s.w.t.

“Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah. Tangan di atas adalah orang yang memberi dan tangan yang dibawah adalah orang yang meminta.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Sering kita terdengar didalam radio, televisyen, surat khabar dan dimana sahaja berkaitan isu Palestin. Kekejaman rejim Zionis terhadap penduduk palestin tidak dapat dinafikan lagi dengan kecanggihan senjata yang mereka ada dapat mereka berbuat sesuka hati terhadap saudara-mara kita di palestin.

Jadi, apakah tugas kita sebagai saudara seislam dalam membantu mereka.?
adakah hanya dengan melihat dengan mata dan tidak berbuat apa-apa?
bagaimanakah jika perkara ini berlaku kepada anak-anak kita?
tidak bukan?

Akan tetapi. umat islam sekarang sangat mementingkan diri sendiri sehinggakan mereka tidak sedar bahawa rezeki, kemewahan, dan sebagainya adalah milik Allah.

Dan tidak ada suatu binatang melatapun di bumi melainkan Allah lah yang memberi rezeki nya (Qs. Hud : 6)

Bahkan mereka memandang remeh terhadap perkara ini cth:

dialog yang selalu kita dengar;
1)  "ala.. palestin je, buat apa kt negara orang bukan negara kita"
2) "emm.. kalau aku bagi duit ntah kemana duit tu pergi. tak dapat nyer kt orang palestin.
3) "Ramai lagi yang nak membantu mereka tu.. aku bukannya kaya pun nak bagi duit senang-senanng"

seharusnya kita sebagai sedara seislam sentiasa mencintai antara satu dengan yang lain dan selalu saling tolong menolong "taawwun" supaya umat islam di dunia ini bersatu hati.

jadi, saya menyeru agar semua dapat memberi sedikit sumbangan kepada saudara-mara kita di Palestin
untuk maklumat lanjut, boleh layari laman web ini.



Yang Dipertuan Agung Malaysia  merasmian tabung Palestin
video


mengharapkan ibadah yang kita lakukan ini diredhai Allah dan dapat membantu saudara-mara kita di palestin.

“Harta tidak akan berkurang dengan sedekah. Dan seorang hamba yang pemaaf pasti akan Allah tambahkan kewibawaan baginya.” (HR. Muslim) 

wallahualam

pelangigarden

Wednesday, October 27, 2010

bumi hijau

Assalamualaikum..

apabila member-member mai memeritkan telinga menyuruh supaya men"update" blog. terasa terdetik dihati pada pagi ni untuk melihat keadaan blog yang sudah lama bersawang dan tiada perkembangan.
kembara di bumi hijau


Alhamdulillah dengan kesempatan yang ada walaupun masa yang sedikit ini harus dimanfaatkan sebaik mungkin. Allah masih memberi kesempatan untuk mai sekadar berkongsi cerita di tepi sawah. Seperti yang ikhwah lain telah 'post'kan dalam blog masing-masing berkaitan dengan  Jaulah ke Ulu Cepur.

perjalanan di bumi hijau ini memakan masa 20 minit dari kawasan parking dengan onak dan duri untuk meredah hutan akhirnya kami sampai juga di kawasan air terjun. Bunyi air terjun menyebabkan kami tidak sabar-sabar untuk menyambut panggilan air terjun. Ketika mas'ul program memberi arahan kepada ikhwah kelihatan kegelisahan di muka setiap ikhwah yang asyik memandang kearah air terjun.

seterusnya memberi kebenaran untuk mandi, suasana amat tegang kerana masing-masing berebut untuk terjun dari atas batu yang agak tinggi. tengok ni:
lompatan dari ikhwah kelantan
"tu diar.."ikhwah yang sukakan cabaran..
bukan semua boleh buat tu..

IKWAH
sabda Rasulullah s.a.w yang menyatakan: 

“Sesiapa yang Allah ingin kurniakan kebaikan kepadanya nescaya Allah mengurniakan kepadanya seorang teman setia yang salih, jika sekiranya dia terlupa (lalai) dia menolong memberi peringatan dan apabila (temannya itu) memperingatkannya ia akan menolongnya”

 yang jatuh pun ada..

bangunan manusia.

fuyo..
pengalaman yang bermakna
buat ikhwah

peace!
pembina BEST!!

insyaAllah, mudahan kita sama doakan agar semua sentiasa gembira dan diredhai Allah selalu..

“Doa seorang saudara kepada saudaranya yang lain (sedangkan saudaranya itu tidak mengetahui doa tersebut) adalah doa yang pasti diperkenankan, di sisinya terdapat malaikat yang ditugaskan di mana setiap kali ia mendoakan kebaikan atau keselamatan untuk saudaranya, malaikat yang ditugaskan itu berkata: Amin dan bagimu seperti itu juga”. 
(Hadis riwayat Muslim).

wallahualam

pelangigarden

Thursday, October 7, 2010

SEJARAH HITAM MALAM RAYA

Assalamualaikum..

Sambungan daripada cerita raya yang baru-baru ini.. memandangkan  syawal hampir habis, mai terpaksa menyiakan post hari raya ini dengan secepat mungkin (nanti lambat-lambat sangat feel raya tu dah hilang) walaupun pada masa sekarang mai sibuk dengan ETP(engineering team project), akan tetapi Allah memberi sedikit masa untuk mai menyiapkannya secepat mungkin..(intro)



Tajuk sejarah hitam malam raya di syorkan roomate supaya tajuk menjadi hangat. memang ada sedikit sejarah hitam disebabkan banyak lemang yang dimasak untuk dihidangkan pada hari raya dibaham api. menjadi pengajaran bagiku supaya sentiasa bersabar ketika memasak lemang, bukan sahaja untuk memasak  lemang malah aku harus bersabar dalam apa jua keaadaan supaya tidak menjadi seorang yang tergopoh-gapah. seperti yang Firman Allah dalam Al Quran:

"Dan sesungguhnya akan Kamu berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa dan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan inna lillahi wainna ilaihi raji'uun.Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk" (QS 2:155-157)

lemang sudah hangus, hanya yang tinggal, kuih raya, ketupat dan makanan-makanan yang lain...

Allahhuakhbar!
Allahuakahbar!

Terdengar takbir raya membangkitkan ghairah untuk bersolat dimasjid bersama adik-adik dan seterusnya 
aku dan keluarga akan menziarahi kubur Ayah, Atok dan Nenek. Salalunya pada hari raya pertama aku akan menziarahi sanak saudara berdekatan kerana parents berasal daripada daerah yang sama. Jadi hari ini aku meluangkan masa untuk keluarga-keluarga terdekat bukan menharapkan duit raya (memang da tak layak nak dapat duit raya haha)

beraya sakan..

Semua kawan aku sudah tahu bahawa hari raya kedua aku akan sibuk beraya dirumah kawan-kawan. (bak kataku "harap korang datang rumah aku, tak beraya la aku tunggu korang datang"). Sama juga sepeti hari raya berikutnya.

huh... penat beraya tahun ni..

Kusangkakan hari raya berakhir dirumah, tetapi sangkaan aku tidak mengena kerana hari rayaku tahun ini bersambung di UTP. Jadual untuk jamuan hari raya di UTP telah disusun dengan sebaik mungkin (gurau je).
Sambutan hari raya bersambung kembali dengan jamuan raya (open house) oleh ISMA cawangan perak. di pejabat ISMA Perak. Sungguh meriah dengan alunan nasyid oleh NAZIM.

merdunya suara mereka!!
warna baju sama dengan warna kereta
Beberapa hari selepas itu, my roomate dan aku bercadang untuk membuat jamuan raya(open room) dan akhirnya berjaya dilaksanakan dengan kehadiran Ikhwah-ikhwah tercinta.

malam-malam pakai cermin mata(pelik betul)

Begitulah sambutan hari rayaku tahun ini mudahan bermanfaat untuk diriku dan sahabat-sahabat mudahan:

Ukwah yang terjalin antara kita seperti seutas tasbih,

ada awal dan tiada penghujung, diciptakan untuk 

mengingatinya, dibahagi untuk cintanya, diratib demi redhanya..

wallahualam..

pelangigarden

Tuesday, October 5, 2010

HARI RAYA AIDILFITRI

Assalamualikum..

"BOOM"..
"BOOM"..
 Perit telinga  mendengar dentuman mercun yang selalu dimainkan oleh penduduk kampung, bukan budak-budak sahaja, malah ibu bapa dan pakcik-pakcik sibuk untuk mencucuh sumbu mercun dengan putung rokok yang sedang dihisap.
"Alangkah seronoknya kalau aku dapat main mercun bersama keluarga"



pada malam tersebut aku tidak dapat bermain mercun kerana adik aku menjual semua mercun kepada kawan-kawanya yang ketika datang pada waktu magrib. Dengan muka yang begitu teruja terus mengambil semua mercun ditangan adikku. Argh!!


kita tinggalkan dulu mercun dan sebagainya.
****

Hari raya pertama

Hari raya pertamaku sama seperti hari raya sebelum ni, tapi yang berbeza adalah hari ini aku dapat berkenalan dengan ramai saudara-saudaraku yang aku sendiri tidak pernah kenal. Inilah saat yang aku rasa sangat gembira sekali walaupun hanya melihat duit raya yang dibahagikan kepada adik-adik yang masih lagi bersekolah. Perkara ini bukan satu masalah bagiku akan tetapi jalinan persaudaraan itu membuat aku gembira sekali. firman Allah:

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"(QS 49:13).
Sehari sebelum hari raya aku dikerah bapa saudara untuk menyediakan lemang untuk hari raya. Dalam keadaan yang tidak begitu tenang aku mencuba untuk memasak lemang.

" lama jugak nak menunggu lemang ni masak.. dari pagi sampai petang masih tak masak-masak..

kejenuhan menghantui diriku untuk menunggu lemang masak. Masa yang aku patut habiskan bersama rakan-rakan digunakan untuk memask lemang.

lemang sebelum masak

"kalau beli kan lagi senang tak lah susah-susah nak menunggu lemang ni masak"

akhirnya aku membuat keputusan untuk menambahkan lagi 'heat' memandangkan aku telah belajar heat transfer selama setengah sem di UTP tercinta yang diajar oleh seorang professor yang hebat sehinggakan tidak terjangkau otak aku menerimanya.haha(sorry ye prof). Terasa diri sudah pandai akhirnya aku menambah kayu bakar, api makin menyala dan membakar lemang tersebut. 
"hahaha. macam ni  baru cepat masak."jelas aku.

Apa yang diharapkan tidak  terjadi akhirnya lemang itu hangus di sambar api. Keadaan menjadi semakin kelam kabut. Kehadiran seorang saudaraku membantu aku untuk memadamkan api. Inilah peribahasa yang orang selalu sebutkan"buat-buat pandai".

penat da nak menulis..

bersambung..

pelangigarden

Sunday, October 3, 2010

PUASA ENAM BULAN SYAWAL

Assalamualaikum..

terlebih dahulu saya ingin memohon maaf diatas kekangan masa menyebabkan blog ini terbengkalai sebentar selama sebulan. Tapi Alhmdulillah Allah masih lagi memberi peluang dan ruang untuk saya menulis sedikit sebanyak  dalam blog ini.


Alhamdullilah kerana kita telah menamatkan puasa sebulan pada bulan ramadhan setelah penat dan lelah menahan diri daripada makan dan minum dan juga menahan diri kita daripada melakukan perkara yang membatalkan puasa. Kita bejaya dan meraikan kemenangan pada pada "Hari Raya Aidilfitri". Di samping itu juga diharapkan agar latihan ibadat yang kita lakukan sepanjang Ramadhan seperti puasa, solat sunat, sedekah, bacaan Quran dapat diteruskan dalam bulan-bulan lain sehinggalah kita bertemu Ramadha akan datang.  persoalannya:

bagaimana pula dengan intipati pada bulan ramdhan itu? ibadat puasa ini mampu menjadikan seseorang itu bertakwa. jadi kita harapkan bahawa kita mendapat kemenangan itu. Jadi, Allah masih sayang pada kita dengan memberi peluang lagi kepada kita untuk meningkatkan amal ibadah dengan berpuasa enam hari pada bulan syawal bermula pada 2 Syawal. seperti mana sabda nabi;

“Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari bulan Syawal maka seakan-akan ia berpuasa setahun.”
 
Peluang yang Allah berikan kepada kita untuk kita memperbaiki puasa puasa kita pada bulan ramadhan dengan berpuasa 6. Masa untuk berpuasa 6 ini masih ada, jika kita  masih tidak mampu untuk berpuasa enam hari, kita puasa setakat yang kita mampu, puasa sahaja 2 hari, 3 hari  dan kita cuba  tingkatkan pada tahun hadapan InsyaAllah dan setiap amalan yang kita buat sentiasa diambil kira oleh Allah. 
 

Jadi, dengan berpuasa ini dapat melahirkan insan yang bertakwa, dan menyanyangi Allah. Siapa mencintai Allah dia akan berbahagia di alam akhirat, sebaliknya siapa mencintai dunia dan isinya, ketahuilah dunia akan meninggalkan kita. Kelazatan dunia walaupun bagus tetapi ia tidak kekal. Ia berakhir sebaik saja kita menemui ajal. Sebaliknya kelazatan akhirat kekal abadi tanpa batasan waktu.


pelangi garden
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...