Pages

image

Ahlan Wa Sahlan

Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik.(Yusuf, 12:108)"

Details

Friday, October 28, 2011

USANG SUNGGUH BLOG KU INI

Assalamualaikum..

Dalam kehidupan yang begitu banyak halangan, rintangan dan cabaran dunia menyebabkan susah untuk update blog. betul ke statement ni.? kalau hendak diikutkan internet hanya dijari. Tapi, diri sendiri yang menghalanginya, dalam konsep sains sekolah rendah yang selalu kita guna pakai sampai sekarang, semakin meningkat usia, semakin malas seseorang itu(tapi bukan semua). Sedar tak sedar hampir 1/2 tahun blog tidak diusik. 

   Alhamdullilah, Aku bersyukur kehadrat Ilahi kerana memberi ruang dan peluang untuk aku menekan keyboard laptop kesayanganku walaupun bersembang kedai kopi, InsyaAllah memberi sedikit pengetahuan yang bermanfaat unutk semua kawan-kawan yang sudi untuk menjenguk blog ini. Mudahan Allah menganugerahkan keikhlasan kepadaKu untuk melakukan amal kebaikan dalam hidup ini.




Jadi,untuk sama-sama kita bermuhasabah pada hari ini dengan kita memperbaharui niat kita pada setiap masa dalam apa jua keaadaan supaya semua kebaikan yang kita lakukan akan diterima Allah swt dan menganugerahkan tempat yang terbaik untuk kita pada akhir hidup kita nanti. Walaupun orang disekitar  mempertikai keikhlasan terhadap perbuatan yang dilakukan, percayalah bahawa Allah yang mengetahui tahap keikhlasan seseorang kerana ikhlas ini adalah salah satu daripada amalan hati dan perkara yang dilalkukan hanyalah untuk Allah semata-mata tanpa diiringi dengan keinginan nafsu, kedudukan, harta, pangkat dan perkara yang seumpamnya.

Apakah aku ikhlas? perkara yang selalu terpaku di benak fikiran.kita selalu tertanya-tanya akan keikhlasan ini. Sama-sama kita lihat dan faham bagaimana ikhlas itu:

1) Melakukan sesuatu hanya untuk Allah, bukan pada pandangan makhluk.
2) Tidak menghitung pahala amalannya.
3) Melihat amal yang dilakukan adalah dengan taufiq daripada Allah.

Ikhlas dapat melahirkan banyak kebaikan kepada individu. Mengapa perlu ikhlas?


1) Mendapat ketenangan jiwa kerana amal yang dilakukan hanya kepada Allah.
2) Mendapat kekuatan rohani.
3) Kerja yang berkesinambungan(istiqomah).

Kesimpulannya, keikhlasan adalah sangat penting kerana dengan ikhlas sahaja amal kita diterima Allah. jado marilah kita sam-sama berusaha menjadi insan yang Ikhlas yang cenderung untuk melakukan perkara dengan hati yang tulus. Jadi, lakukan perkara dengan Ikhlas, memberi dengan ikhlas, beribadat dengan ikhlas, senyum juga harus ikhlas. Ikhlas, Ikhlas, Ikhlas.....

Dalil yang berkaitan tentang keikhlasan:

  • Hadith Arbain no 1
  • (QS Al Baqarah 2:264-266)
  • (QS Al Bayyinah 98:5)


wallahualam


pelangigarden





5 comments:

sis92 said...

selamat kembali ke blogging :)

good luck :)

Anonymous said...

da siap bc da..

5myze said...

thanks bay n sis92..:D

Amin Baek said...

alhamdulillah...da update da..hehe

moga kita sentiasa ikhlas bekerja utk Allah..Allah sentiasa melihat amal kita..

mudah mudahan..

aimie amalina said...

ikhlas
perkara yg dituntut kan?
hnya Allah yg bole menentukan jiwa ni ikhlas atau tidak kan?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...