Pages

image

Ahlan Wa Sahlan

Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik.(Yusuf, 12:108)"

Details

Tuesday, October 5, 2010

HARI RAYA AIDILFITRI

Assalamualikum..

"BOOM"..
"BOOM"..
 Perit telinga  mendengar dentuman mercun yang selalu dimainkan oleh penduduk kampung, bukan budak-budak sahaja, malah ibu bapa dan pakcik-pakcik sibuk untuk mencucuh sumbu mercun dengan putung rokok yang sedang dihisap.
"Alangkah seronoknya kalau aku dapat main mercun bersama keluarga"



pada malam tersebut aku tidak dapat bermain mercun kerana adik aku menjual semua mercun kepada kawan-kawanya yang ketika datang pada waktu magrib. Dengan muka yang begitu teruja terus mengambil semua mercun ditangan adikku. Argh!!


kita tinggalkan dulu mercun dan sebagainya.
****

Hari raya pertama

Hari raya pertamaku sama seperti hari raya sebelum ni, tapi yang berbeza adalah hari ini aku dapat berkenalan dengan ramai saudara-saudaraku yang aku sendiri tidak pernah kenal. Inilah saat yang aku rasa sangat gembira sekali walaupun hanya melihat duit raya yang dibahagikan kepada adik-adik yang masih lagi bersekolah. Perkara ini bukan satu masalah bagiku akan tetapi jalinan persaudaraan itu membuat aku gembira sekali. firman Allah:

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal"(QS 49:13).
Sehari sebelum hari raya aku dikerah bapa saudara untuk menyediakan lemang untuk hari raya. Dalam keadaan yang tidak begitu tenang aku mencuba untuk memasak lemang.

" lama jugak nak menunggu lemang ni masak.. dari pagi sampai petang masih tak masak-masak..

kejenuhan menghantui diriku untuk menunggu lemang masak. Masa yang aku patut habiskan bersama rakan-rakan digunakan untuk memask lemang.

lemang sebelum masak

"kalau beli kan lagi senang tak lah susah-susah nak menunggu lemang ni masak"

akhirnya aku membuat keputusan untuk menambahkan lagi 'heat' memandangkan aku telah belajar heat transfer selama setengah sem di UTP tercinta yang diajar oleh seorang professor yang hebat sehinggakan tidak terjangkau otak aku menerimanya.haha(sorry ye prof). Terasa diri sudah pandai akhirnya aku menambah kayu bakar, api makin menyala dan membakar lemang tersebut. 
"hahaha. macam ni  baru cepat masak."jelas aku.

Apa yang diharapkan tidak  terjadi akhirnya lemang itu hangus di sambar api. Keadaan menjadi semakin kelam kabut. Kehadiran seorang saudaraku membantu aku untuk memadamkan api. Inilah peribahasa yang orang selalu sebutkan"buat-buat pandai".

penat da nak menulis..

bersambung..

pelangigarden

1 comments:

5myze said...

nnti ada masa ada sambungannya..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...