Pages

image

Ahlan Wa Sahlan

Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik.(Yusuf, 12:108)"

Details

Thursday, October 7, 2010

SEJARAH HITAM MALAM RAYA

Assalamualaikum..

Sambungan daripada cerita raya yang baru-baru ini.. memandangkan  syawal hampir habis, mai terpaksa menyiakan post hari raya ini dengan secepat mungkin (nanti lambat-lambat sangat feel raya tu dah hilang) walaupun pada masa sekarang mai sibuk dengan ETP(engineering team project), akan tetapi Allah memberi sedikit masa untuk mai menyiapkannya secepat mungkin..(intro)



Tajuk sejarah hitam malam raya di syorkan roomate supaya tajuk menjadi hangat. memang ada sedikit sejarah hitam disebabkan banyak lemang yang dimasak untuk dihidangkan pada hari raya dibaham api. menjadi pengajaran bagiku supaya sentiasa bersabar ketika memasak lemang, bukan sahaja untuk memasak  lemang malah aku harus bersabar dalam apa jua keaadaan supaya tidak menjadi seorang yang tergopoh-gapah. seperti yang Firman Allah dalam Al Quran:

"Dan sesungguhnya akan Kamu berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan,kelaparan,kekurangan harta,jiwa dan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan inna lillahi wainna ilaihi raji'uun.Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk" (QS 2:155-157)

lemang sudah hangus, hanya yang tinggal, kuih raya, ketupat dan makanan-makanan yang lain...

Allahhuakhbar!
Allahuakahbar!

Terdengar takbir raya membangkitkan ghairah untuk bersolat dimasjid bersama adik-adik dan seterusnya 
aku dan keluarga akan menziarahi kubur Ayah, Atok dan Nenek. Salalunya pada hari raya pertama aku akan menziarahi sanak saudara berdekatan kerana parents berasal daripada daerah yang sama. Jadi hari ini aku meluangkan masa untuk keluarga-keluarga terdekat bukan menharapkan duit raya (memang da tak layak nak dapat duit raya haha)

beraya sakan..

Semua kawan aku sudah tahu bahawa hari raya kedua aku akan sibuk beraya dirumah kawan-kawan. (bak kataku "harap korang datang rumah aku, tak beraya la aku tunggu korang datang"). Sama juga sepeti hari raya berikutnya.

huh... penat beraya tahun ni..

Kusangkakan hari raya berakhir dirumah, tetapi sangkaan aku tidak mengena kerana hari rayaku tahun ini bersambung di UTP. Jadual untuk jamuan hari raya di UTP telah disusun dengan sebaik mungkin (gurau je).
Sambutan hari raya bersambung kembali dengan jamuan raya (open house) oleh ISMA cawangan perak. di pejabat ISMA Perak. Sungguh meriah dengan alunan nasyid oleh NAZIM.

merdunya suara mereka!!
warna baju sama dengan warna kereta
Beberapa hari selepas itu, my roomate dan aku bercadang untuk membuat jamuan raya(open room) dan akhirnya berjaya dilaksanakan dengan kehadiran Ikhwah-ikhwah tercinta.

malam-malam pakai cermin mata(pelik betul)

Begitulah sambutan hari rayaku tahun ini mudahan bermanfaat untuk diriku dan sahabat-sahabat mudahan:

Ukwah yang terjalin antara kita seperti seutas tasbih,

ada awal dan tiada penghujung, diciptakan untuk 

mengingatinya, dibahagi untuk cintanya, diratib demi redhanya..

wallahualam..

pelangigarden

6 comments:

KD said...

haha... nampak kepale je... baju dah sama ngan kete... mekasih2...

5myze said...

ingatkan xda orang kt tengah..
baju raya, seluar raya dan kereta raya..
layan~

azir said...

wat open room x ajak ak
cam ni r member

5myze said...

ala.. kalau ajak pun bukan nak datang~

azie said...

kalau budak2 muda leh masak lemang, leh tabik spring laaa..
nak buat lemang susahnya tan nak masak... apapun selamat mecuba g tahun depan

Kiz said...

fuuuuhh!!!bangga seyh ade gambo aku!!

follow sy jika belum ya
www.kizgarden.blogspot.com

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...