Pages

image

Ahlan Wa Sahlan

Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik.(Yusuf, 12:108)"

Details

Monday, January 3, 2011

KEPAHITAN TAHUN 2010

Assalamualaikum..




Dalam saat-saat menunggu tahun 2011, aku berfikir tentang pengalaman yang dilalui pada tahun 2010. Lantas aku berfikir semakin mendalam tentang umurku yang semakin hari semakin bertambah, lanjutan daripada itu aku teruskan lagi menghyutkaan diriku dalam kenangan yang dilalui dalam tahun 2010.

harap semua sihat ye..

InsyaAllah marilah kita sama-sama mengenangkan kembali masa yang kita lalui pada tahun lepas yang mungkin membawa banyak kesimpulan yang boleh kita buat dan kita analisis dengan bijaksana.

Saya tahu ramai diantara kita mengalami pengalaman yang berbeza yang mungkin ianya suatu kenangan yang manis dan mungkin kenangan itu tidak seberapa manis.

Maka, terpulang kepada diri kita sama ada ingin mengalisis pengalaman tersebut dari sudut yang baik(positif) ataupun dari sudut yang tidak baik(negatif).

****

Kepahitan tahun 2010 mengambarkan satu kisah pahit ketika tahun 2010 yang dialami oleh seorang pemuda (Dun) yang rendah diri dan merupakan anak kedua dari beberapa orang adik beradik. Dun adalah lepasan mahasiswa UITM di Malaysia. Keadaan kesihatan Dun yang tidak beberapa baik kerana mengalami sakit dalaman yang menyebabkan selalu batuk dan cepat penat. 

Setelah habis belajar di IPT tersebut beliau ingin menyambung pembelajaran ke peringkat Ijazah di universiti itu, malangnya kelulusan "pointer" beliau tidak begitu memuaskan. Namun dengan kelulusan tersebut beliau masih lagi layak untuk menyambung pembelajarannya.
Perasan gembira dalam hati Dun kerana beliau mendapat tahu bahawa beliau masih lagi mampu untuk menyambung pembelajarannya terpaksa dibatalkan kerana urusan kewangannya dan keluarganya yang tidak mampu untuk menanggung pembelajarannya selama 3 tahun.

Jadi Dun terpaksa membatalkan hajatnya unutk menyambung pembelajaran dan hanya memohon kerja di Seven Eleven yang berhampiran dengan rumahnya.

"Hmm, Macamana Dun kerja dekat Seven E? ok ke?" tanya Zal.

"Ok je, tak ada masalah pun" menyimpan perasaanya."

"Aku kesian tengok ko ni dari malam keje sampai pagi" ko tu dah la tak sihat". Zal membalas.

"Aku sihat lagi ni, ko tengok aku masih boleh berjalan. nak berlari pun boleh".Dun menyimpan perasaanya terhadap kawan-kawanya kerana tidak mahu melihat kewannya risau terhadap kesihatan dirinya.

Dun  teruskan bekerja dengan bersungguh-sungguh untuk membayar hutangnya dengan kawan-kawan satu universitinya yang banyak kerana perbelanjaannnya begitu tinggi di Universiti.

Setelah dua bulan bekerja Dun mengalami sakit yang agak teruk dan dimasukkan kedalam hospital. Kawan-kawannya menziarahinya di Hospital. Kawan-kawannya memaksa beliau untuk mencritakan masalah yang dihadapinya. Akhinya beliau dengan rasa bersalah menceritakan masalahnya yang memerlukan duit untuk membayar hutang kawan-kawannya di universiti. kerana beliau menggunakan duit tersebut untuk membayar kos ubatan dan kos hidupnya semasa di universiti.

Akhirnya kawan-kawannya saling mengeluarkan duit sekadar yang mampu untuk menolong Dun dan kawan Dun juga tidak putus-putus untuk meolong Dun untuk mendapatkan kerja.

Setelah beberapa bulan Dun  berjaya mendapatkan kerja di Selangor.

****

Begitulah kisah hidup seorang pemuda(Dun) yang mungkin kita rasa pengalaman sukar hidupnya itu dapat kita sedari bahawa kehidupan kita yang senang dan mewah.

Jadi, kesempatan yang ada ini marilah kita sedari pengalaman yang pahit untuk ditelan itu merupakan ujian daripada pencipta kepada hambanya. Bukan sahaja pengalaman pahit, bahkan pengalaman manis juga merupaka ujian dari Allah.

Kesimpulannya, kita sebagai manusia yang bijak pandai haruslah tahu bagaimana untuk muhasabah atas segala yang Allah berikan kepada kita dengan berlandaskan syariatnya.


"Maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan kepadanya nikmat dari Kami ia berkata: "Sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah karena kepintaranku." Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak mengetahui(QS Az Zumar 39 :49)."

wallahualam

pelangigarden

5 comments:

Cik Grrr said...

sian nya Dun...kesah betol ker?..
sayang btol la,, da pandai but terpaksa gk kje 7 11...
Insya ALlah mai kita jd kan pengalaman ni sbg motivasi kpd kita...

5myze said...

dari kisah yang benar tapi di edit sedikit.
mudahan kita ambil ibrah dari pengalamannya.
Kita tingkatkan kesyukuran kita kepada Allah agar tahun 2011 ini lebih baik dari tahun 2010 insyaAllah..:D

.sYaFiQ. said...

pergh, dah mula wat cerita..bagus2..
nama watak pulak dun..ingatkan dun tu adun..br terfikir antum citer pasal politik..hehe

Hariz Khair Ad-Deen said...

salam akh..

huhu, sma mcm bapak. ingatkn adun tadi...

nice la mai layout bru nta

5myze said...

Saja je bagi nama pelik2 skit, xda apa pun..huhu
time kasih Hariz.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...