Pages

image

Ahlan Wa Sahlan

Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik.(Yusuf, 12:108)"

Details

Sunday, August 8, 2010

MEMBACA AMALAN MULIA

Bacalah dengan dengan menyebut nama tuhanmu yang menciptakan. Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, bacalah dan Tuhanmu yang Maha pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya”(QS Al Alaq:1-5).


sebelum tu.. jeng2, ni ha.. link untuk mai punya storm readers network  http://www.stormreaders.net/pelangigarden
kalau rasa nk beli order buku tu anda boleh layari laman web diatas.

membaca..
banyak perkara yang telintas dalam benak fikiran kita bila kita menyebutkan perkataan membaca? sebahagian daripada kita mengangap membaca merupakan sesuatu yang membosankan dan lebih menyedihkan apabila kita mengatakan bahawa membaca itu tidak mendatangkan manfaat dan membuang masa.

Padahal, kalau kita dapat berfikir secara logik,kita mampu menemukan bahawa membaca banyak mendatangkan manfaat. Dengan membaca suatu bacaan, seseorang dapat menerima informasi, memperdalam pengetahuan, dan meningkatkan kecerdasan. Pemahaman terhadap kehidupan pun akan semakin tajam karena membaca dapat membuka kaca mata untuk berpikir kritis dan sistematis. Hanya dengan melihat dan memahami isi yang tertulis di dalam buku pengetahuan juga pelajaran, membaca boleh menjadi kegiatan sederhana yang memelukan modal yang sedikit, tapi menuai begitu banyak keuntungan.

Masih ramai lagi dalam kalangan rakyat Malaysia yang tidak minat membaca. "Kajian mendapati rakyat negara ini hanya membaca dua buku setahun berbanding negara maju seperti Jepun. Walaupun kajian terhadap minat membaca itu ada peningkatan, berbanding kajian sedekad lalu, iaitu hanya satu muka setahun, tetapi aspek kecenderungan bahan yang dibaca perlu dinilai dari perspektif berbeza."


Seterusnya, kurangkanlah tradisi lisan(bercakap), hidupkan budaya membaca dan menulis, tukarkan pembelian barang-barang yang tak memberi input bermakna dengan membeli buku-buku ilmu pengetahuan, luangkanlah waktu sejenak dengan membaca karena masa depan kita ditentukan masa hari ini dan masa hari ini ditentukan masa yang lampau. Dengan itu, kita akan menjadi orang yang arif dan bijaksana sehingga dapat mendatangkan impak positif ke arah kemajuan.

justeru, saya memohon kepada semua agar menghidupkan budaya membaca dalam kalangan masyakat supaya kita menjadi golongan yang berilmu.
walahualam.
 
pelangigarden

7 comments:

MF said...

Salam akh..

Btul3.. Mari mmbaca, mmbca dan mmbca..

ps: bru dpt buku yg dtempah dr Zubair.. kna trus bca nih.. wah, ssama ikhwah pn bsaing market ea.. huhu ^^

Bro Syah said...

terbaek la mai..dah jadi saudagar buku stormreader skrg ni..huhu

pelangigarden said...

i.a sama-sama kita teruskan membaca, lebih-lebih lagi bulan ramadhan akan datang ni kita tingkatkan pembacaan Alquran kita..bisnes kecik2..

Amin Baek said...

jom membaca..hahah...
slamat maju jaya mai..
slamat beramadhan..


akh hariz,ana pn br dapat kiriman pos buku tu..tgh smgt nk baca ni..ahaha

Shiqa Nawar said...

jom membaca.. sy juga suka mmbaca. spcialy novel.hehe

Jamal Ali said...

Membaca, saya cukup suka... ^_^

MF said...

oh, sma la ye kita amin..
hrp2 semangat ni bkn hangat2 tahi itik dah la kn.. huhu

kna blaja dr zul.. :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...