Pages

image

Ahlan Wa Sahlan

Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik.(Yusuf, 12:108)"

Details

Friday, July 6, 2012

KEMENANGAN ISLAM

Assalamualaikum..

"Islam pasti akan menang walau apa jua yang berlaku!". Kata-kata ini yang saya dan anda selalu dengar diungkapkan oleh ramai orang dan keyakinan terhadap islam akan menang ada disetiap hati orang islam. Kemenangan islam itu pasti!! tapi apakah kita diantara orang yang menyumbang kepada kemenangan islam itu?

Marilah kita menghayati tentang bagaimana kemenangan islam itu boleh berlaku seperti zaman Sultan Muhammad Al Fateh dan Salahuddin Al Ayubi. Benar, kemenangan mereka ini adalah anugerah oleh Allah. akan tetapi, adakah kemenangan ini boleh berlaku tanpa usaha-usaha yang dilakukan untuk mencapai kemenangan ini? Sejarah telah membuktikan bahawa kemenangan mereka adalah usaha meraka yang tidak mengenal penat lelah dan tanpa mengenal erti kelemahan dalam perjuangan.

Seterusnya, syarat-syarat kemenangan islam ini bergantung kepada empat perkara yang penting dan perlu diambil berat seperti yang diungkapkan pada perang Badar didalam surah Al Anfal. 


1. Kesempurnaan Iman.

Iman yang sempurna yang tidak mencampuradukkan antara yang haq dengan yang batil akan mendorong kearah kemenangan islam dan seseorang itu dikatakan berada pada kesempurnaan iman belandaskan kepada tiga perkara utama.

1. Takwa
"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam" (Ali Imran:102).

2. Ukhwah atas dasar akidah 

- Saling ingat mengingati antara satu sama lain kerana Allah
- Bertemu dan berpisah kerana Allah

3. Taat kepada Allah dan Rasul

- dikisahkan dalam perang Badar ketika sahabat diminta untuk membuat keputusan, Saad bin Ubaidah (mewakili orang Ansar) membuat keputusan untuk bersama Rasulullah s.a.w berperang. 

2.  Al Mukminun Al Haqqa (Beriman dengan yang Haq)

Beriman dengan bersungguh-sungguh kepada Allah dan rasulNya dan ciri-ciri orang yang beriman dengan bersungguh-sungguh ini dirungkaikan dalam Surah Al Anfal ayat 2 dan 3. 

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal".


"(yaitu) orang-orang yang mendirikan shalat dan yang menafkahkan sebagian dari rezki yang Kami berikan kepada mereka".

Daripada ayat diatas kita dapat melihat bahawa ciri-ciri orang beriman dengan beersungguh-sungguh itu ialah:
1. Takut
2. Tawakkal
3.  Melaksanakan solat
4. Berinfaq (beersedekah)

3. Berdoa

Doa merupakan senjata bagi setiap orang islam, doa ini bukan sahaja ketika dalam kesusahan malah doa mestilah sentiasa kita lakukan untuk walau dalam apa jua keadaan. 

Ketika perang Badar, Rasulullah s.a.w berdoa kepada Allah sehingga Abu Bakar datang kepada Rasulullah s.a.w dan berkata "sesungguhnya Allah bersama dengan kita"

4. Keteguhan (thabat)

Keteguhan para sahabat ketika perang badar ini merupakan salah satu faktor kemenangan kemenangan islam. Meraka mempunyai roh jihad (berjuang) demi mempertahankan Islam.

    Sungguh menyedihkan apabila kita perhatikan bahawa umat islam sekarang sudah hilang semangat dan Roh Jihad dan hanyut dengan arus dunia. Ayuh! sama-sama kita muhasabah dan kembalikan semangat dan roh jihad kedalam hati setiap umat islam.

Bangunlah umat islam sekalian,
Pertahankan maruahmu,
Pertahankan agamamu,
Demi mermartabatkan islam
Sesungguhnya kemenangan islam itu pasti!


 wallahualam
pelangigarden

1 comments:

OKje said...

Sharing is caring....saling ingat mengingati sesama saudara seislam sambil blogwalking...he..he..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...